söndag 5 september 2010

Förslag...


Om du själv eller en nära anhörig är svårt sjuk eller svårt skadad och vårdas i ambulans, skulle du då vilja att nyfikna människor stod och tittade på dig/din anhörige?
Jag tycker inte det är okey. I sverige har vi lagen om griftefriden som innebär att avlidna människor ska behandlas med respekt men borde vi inte ha en lag som skyddar skadade människor.

I går inträffade en MC olycka på riksväg 26 norr och Sjötorp, ett par km från min arbetsplats, ambulans och ambulanshelikopter samt polis kallades till platsen och vi vart stående en stund innan polisen kunde signalera att det va okey att köra förbi, vi fick ta vägen nedanför riksväg 26 som leder genom ett sommarstugeområde och får då se hur bilen framför oss stannar och kliver ur bilen för att få en närmare titt på olyckan, att sådana människor inte skäms, och att det anses okey att nyfikna människor stannar tycker jag är skrämmande,jag tycker att polisen på plats ska ha full rätt att bötfälla sådana människor. Och då menar jag ju absolut inte de som kommit först till olycksplatsen för att hjälpa, civilkurage ska ju självklart hyllas.

det gör mig ledsen och förbannad att se nyfikenheten när någon skadats, vad hoppas man få se? När någon ligger i en ambulans svårt skadad och inte kan försvara sig själv, ska det då vara okey att personen i fråga behandlas som ett djur på Zoo, utlämnas till allmän beskådning.


Vad tycker du? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar