söndag 12 september 2010

en nostalgitrip i barndommen

Jag tänker ofta tillbaka på tiden när jag växte upp och jag kan riktigt erkänna hur mycket jag saknar alla gamla barnprogram som gick då, det är ju inte så väldans längesedan men man märker ju hur barnprogrammen förändras, och det handlar ju om 10-15 år. Nu blandar man ju in mer våld och även sex i barnprogrammen, inte konstigt att barn lär sig tidigt. Jag höll tex på att tappa hakan när jag fick se doktor mugg på tv, Markoolio i skinbrallor där hela bakdelen syntes.
Det mest brutala barnprogramet jag tittade på när jag va liten va darkwin dack, kalle anka som superhjälte.Annars så tittade jag på De vilda djurens flykt, räddningspatrullen och luftens hjältar. Alla dessa visades på disneyklubben, det fanns naturligtvis felr men de här är dom jag kommer ihåg som bäst. Min mormor spelade in avsnitten för att vi barn skulle ha något att se på när vi va hos dom och hälsade på, vi hade massor av VHSer med flera timmar med Disneyklubben.

Men det jag igentligen skulle berätta om är de gamla super nintendo spelen vi spelade i källaren, mamma tyckte det va lika kul som vi barn tyckte. och igår vart jag som ett litet barn på nytt, jag har fått ett spel till playstation 2 där man har alla gamla spel från super nintendo, en SNES station emulator. Och jag letade genast upp de gamla spelen jag spelade med mamma och mins syskon i källaren. Bland dom va:

  • Pagemaster: En liten pojke som hoppade runt i en värld av böcker.
  • Boogerman: En grön gubbe som kastade snor.
  • Bubsy: en Lokatt som samlar garnnystan.
Vi hade naturligtvis fler spel men dessa va de jag saknade mest och igår kväll fick jag chansen att spela dom igen, och jag vart bokstavligt talat som ett litet barn.



Vilka spel eller barnprogram kommer du ihåg?





1 kommentar:

  1. Jag älskar nostalgi.
    Jag älskade disneydags när jag var liten. Och gör väl kanske än idag ;-)

    SvaraRadera