måndag 16 augusti 2010

främlingsfientlighet

Om du köper ett dussin ägg och ett av dessa är dåligt, skulle du då slänga hela kartan? ekonomisk som jag är så skulle inte jag göra det. men varför blir det i många fall att man drar alla över en kam?
På min arbetsplats så träffar jag människor från alla möjliga håll i världen dagligen och alla förtjänar samma respekt och service. Alla är värda en chans tills dom bevisat motsattsen.

Jag pratade med en kvinna i går kväll, hon va från nordirland och mycket interessant att prata med, hon drog just den där om äggen. Hon har semestrat mycket i sverige då hennes man jobbar som stenläggare under sommarhalvåret och aldrig hade hon mött så konstiga människor som här. Bara för att sesongsarbetare från irland har dåligt rykte i sverige så möttes hon och hennes familj av hat utan att förtjäna den.Dom blir beskyllda för allt som händer, och det kosntiga är att jag aldrig har mött några barn så väluppfostrade som deras. Dom är fruktansvärt artiga och gör inget väsen av sig men endå blir barnen beskyllda för allt som händer..

Det konstiga är att folk tycks tro att rasism endast kan vara mellan två människor med olika hudfärg, men så är inte fallet, det dom utsätts för är just rasism. Folk påstår att dom inte är främlingsfientliga men jag har sett tydliga bevis på att det är fler än vad man tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar