onsdag 4 augusti 2010

Magen växer

Tänkte dela med mig av våran lycka. Nu är jag i vecka 16, har gått 15 fulla veckor och 4 fulla dagar. Det är nog inte riktgt meningen att detta ska bli en gravidblogg men lite måste jag ju berätta ändå.
Lillan önskar att det blir en lillebror men min lillasyster hoppas på att det blir en flicka för vi hade valt ett fint tjejnamn. Blir det en flicka ska hon heta Kimberly och blir det en pojke ska han nog heta tristan, alla har väll sett höstlegender? haha. Och nej det är nte för att jag tycker om brad pitt utan för att jag fastnade derekt för namnet.Men ingenting är ju helt bestämmt, det är ju trotts allt ca 5 månader kvar så vi hinner nog ångra oss.

Jag va med om något väldigt obehagligt härom veckan, när jag väntade lillan höll jag på att svimma flera gånger, tror det beror på någon brist i kroppen och det verkar inte vara något jag slipper den här graviditeten, jag höll nämligen på att svimma mitt inne på Läckö Slott, bland allt folk, sambon fick leda mig ut men det gick som tur e över.


i magen i Vecka 16

Fostret kan hålla huvudet upprätt och utvecklandet av ansiktsmuskler gör att det kan uppvisa olika ansiktsuttryck, till exempel rynka pannan och kisa. Muskelrörelserna börjar att bli koordinerade. Öronen sitter på rätt plats, likaså navelsträngen vars fäste har flyttats ner på magen. Fostret tömmer sin blåsa varje 40:e-45:e minut. Det är möjligt att avgöra kön med hjälp av ultraljud.

Om fostret är en flicka bildas under veckan flera miljoner ägg i hennes äggstockar. Eftersom en kvinna inte kan reproducerar ägg ska dessa räcka till hennes cirka 400 ägglossningar i livet.

1 kommentar:

  1. Fina namn:)
    Vi eller ska väl säga jag hade Tristan på våran namnlista, men min sambo vägrade de hehe, men ja tycker iallafall att de jätte fint:)

    SvaraRadera