söndag 17 oktober 2010

Mode- språket


Skrev tidigare ett långt inlägg angående mode och hur vi styrs av skönhetsideal mm, faktum är att allt styrs av mode, till och med vårt språk.
Svenskan är idag ett språk som talas av ca 10 miljoner människor, inte bara här i Sverige utan även i vissa delar av Finland och Åland och språket är något som står inför ständig utveckling. Om man tar och läser eller lyssnar på svenskan som den pratades förr i tiden så är det inte alls samma som i dag, då även språket som vi pratar blir mer modernt. När allt annat i vårt samhälle förändras så följer även språket med.

Vi använder oss av många lånade ord, förkortningar och slanguttryck och det har gjort att vårt språk har blivit väldigt brett, svenskan är ett bra språk att uttrycka sig på, tillsammans med röstlägen och kroppsspråket så kan man lätt uttrycka det man vill ha sagt.
Men jag har dock svårt att se all denna utveckling som positiv då jag tycker att det är viktigt att bevara och föra vidare språket till kommande generationer. ett exempel är "Rinkeby svenskan" som används av många fler än våra ny svenskar,  några få exempel är:

  • para pengar(turkiska)
  • Hajde Skynda/Kom igen (Från Balkanländerna)
  • abo (ord som används vid förvåning)(från turkiska)
  • jalla skynda på (arabiska) 
Sedan har vi de moderna uttrycken vi lånat från det engelska språket som tillexempel:

  • Be right back ( även förkortningen BRB som används mycket på internet)
  • By the way, i stället för vårt ord föresten
  • Weird i stället för konstigt
  • andra förkortningar så som FFS, LOL mfl.

 Detta har fått mig att fundera på ifall det inte anses som häftigt att använda våra egna ord som faktiskt funkar precis lika bra? ett  exempel är att istället för att säga jag älskar dig så säger man I love you, Varför?
Tycker folk att orden får mer betydelse om de uttalas på ett annat språk?
Jag personligen tycker att exemplen ovan ger ett oseriöst intryck, om jag läser en text skriven på detta sett så slutar jag läsa. Oavsett hur bra/intressant texten är så är det lika viktigt att den är välskriven för att hålla mig som läsare kvar. Precis på samma sätt som man ogärna läser eller lyssnar på någon som använder svordomar  i tid och otid.  Svordomar är även det ett sätt för många att uttrycka det man vill ha sagt, inklusive jag själv använder dom men med en viss måtta.

det jag vill ha sagt med detta inlägg är att vi borde bevara vårt språk i stället för att förstöra det, Vi har alltid lånat ord från andra länder, det kommer vi antagligen alltid att fortsätta med men det kan ske utan att tappa bort och förstöra vårt språk på "vägen".


1 kommentar:

  1. Svar: Tack, fina du! Det är såna här kommentarer som verkligen lyser upp höstmörkret :)

    SvaraRadera